2009. október 11., vasárnap

Kenyér (kicsit másképp)


Egyik nap nyers sertéscsülköt főztem kuktában, majd betettem a sonkaprésbe,
A csülköt -a már jól bevált sertés füszerkeverékkel, ami só és tartósitószer mentes- füszereztem, s természetesen kellően megsóztam a vizet.
Amikor kivettem a kuktából, a levét hagytam kihülni, hogy a kifőtt (füszeres) zsir a tetején megdermedjen, gondolván jó lesz majd egy isteni kis kenyérre.
Másképp alakult:
A füszerezett zsirt nem a kenyérre kentük, hanem belesütöttem a kenyérbe. Hát ettől lett olyan különlegesen finom, izletes, de mégsem volt annyira érezhető a füszer, hogy az izében az domináljon. Inkább az állagán segitett, de jó sokat.
Hozzávalók:
1 kg BL 80-as kenyérliszt
3 dl langyos viz
4 evőkanál joghurt
6 dkg (egy jó pupos evőkanál) füszeres csülökzsir
2 dkg só
4 dkg friss élesztő
0,5 dl tej (pici cukorral ebbenfuttattam föl az élesztőt
2 evőkanál burgonya pehely
csipet aszkorbin sav (kiszáradás, morzsálódás ellen)
Elkészitése:
A vizes anyagokat (viz, joghurt, füszeres zsir) a dagasztó tálba tettem.
A lisztet átszitáltam, s hozzáadtam a burgonyapelyhet, a sót, az aszkorbin savat.
Összekevertem és hozzákanalaztam a folyékony anyaghoz.
Miután ez két 80 dkg-os kenyérnek készült (az is lett belőle), 25 percig dagasztotta a gép. Dagasztás után lisztezett nyujtólapra tettem és picit átgyurtam.
Elég kemény, de rugalmas tésztát sikerült késziteni, ami már azt sejtette, hogy ebből valami jó fog kisülni:)
Átgyurás után pici olajat tettem a kelesztőtálban (ecsettel kentem be) és a tésztagombócot beletettem, majd a tetejére szitálotam egy kis lisztet.
25 perc után picit átmozgattam a tésztát, s vissza kelesztőtálba, még 45 percig kelt.
Amikor jó duplája lett a tészta, kivettem, enyhén lisztezett nyujtólapra tettem és megfeleztem. Mindkét gombócból külön-külön jól kilapogattam a hólyagokat és feltekertem, majd egy kikent sütőformába raktam és további 40 percig kelesztettem. Ekkor vágtam be és még 10 percig kelt.
A sütőt 5 percig a legmagasabb fokon felmelegitettem és a kenyérkéket először 15 percig 200 fokon, majd levéve 170 fokra, még 35 percig (vagy amig jó és szép piros lesz) készre sütöttem.
Sütőből kivéve rácsra tettem, tetejét hideg vizzel lespricceltem, és hagytam, hogy repedezzen.


A rácson hagytam kihülni.
Megjegyzés: kenyérsütő gépben dagasztani ekkora mennyiséget kicsit sok lenne, de nekem most 2 db kenyérre volt szükségem. Igy is darabonként  80 dkg-os-ak lettek. Tehát ha valakinek sok a két kenyér egyszerre, akkor meg kell felezni a hozzávalókat és kenyérsütőben is el lehet késziteni a dagasztást, vagy esetleg a sütést is.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése