2009. október 27., kedd

Nekünk ez az igazi :-)

Suszter maradjon a kaptafánál - szól a mondás - s ez most a mi esetünkben is igy történt.
(Egy pillanatra elfelejtettem minden sok-sok fajta lisztet és adalékanyagot)

Kicsit visszagondoltam ugy jó ötven évet és gondolatban kimentem a nagyszüleim kamrájába, ahol a az ászokon sorakoztak a gabonák, s közöttük az a liszt is, amit a helyi malomban őröltek. Nem is volt ott csak egyetlen egyfajta liszt, az az igazi jó -kicsit darás- liszt, amiből készült az a finom kenyér, aminek még ma is számban érzem az ízét.
Egyet sajnálok csak, hogy ezt a kenyeret már nem a jó öreg kemencében tudom megsütni, de ez a mai kenyér talán még azt is feledtetni tudja egy pici időre, mert a foszlóssága, a rugalmassága, a gyönyörü világos színe és ropogós héja mindenért kárpótolt a mai vacsoránál.
Igy aztán, lisztkeverékek ide vagy oda, nekünk ez az igazi és valódi kenyér, s ráadásul a világ legegyszerübben elkészithető mindennapi betevő falatja.
Amihez most leirom a
hozzávalóit:
1 kg BL 85-ös kenyérliszt
4 dkg frissz élesztő
5 dl langyos viz
2 dkg só
1 dkg cukor
1 evőkanál tejpor
0,5 dl olaj
Elkészitése:
Az összes hozzávalót dagasztógépben 20 percig dolgoztattam. (jó kemény tészta készül belőle)
Kelesztőtálban 50 percig kelesztettem,
Utána kettévágtam, kicsit megformáztam és hosszukás formába tettem, majd formával együtt belehuztam egy sütőzacskóba.
Itt még kelt közel 1 órát kelt, s 40 perc elteltével bevágtam, s ekkor kapcsoltam be a sütőt is, amit 200 fokra felmelegitettem)
A formába helyezett kenyeret   200 fokon 15 percig, majd levéve a sütőt 170 fokra még további 30 percig ilyen szép világosra sütöttem.


Amikor megsült kivettem a formából és jó hideg vizzel lespricceltem. kb egy jó fél óra mulva már ilyen gyönyörü cserepes lett.


2 megjegyzés:

  1. Kedves Viki!

    A sütőzacskóból kiveszed a formát vagy ezzel együtt teszed a sütőbe?
    Bocs z ügyetlen kérdésért!

    Üdv: Kati

    VálaszTörlés
  2. Szia Kati, Jogos a kérdésed, mert egyszer én is véletlen csináltam igy, de ezután is igy fogom. Tehát: a tepsit (formát) parányit kivajaztam, beletettem a kenyértésztát és ugy dugtam be a sütőzacsiba. Ott kelt tovább és a zacsival együtt ment a sütőbe. A másik jó dolog, amit ennél a müveletnél tapasztaltam, hogy egy zacsit többször is fel lehet használni. Én vettem a TESCO-ba, amelyik 3 méteres, 5 db-ra (60 cm-es) szabtam. S már harmadszor használtam ennél a kenyérnél és még mindig birja. S egy nagyon fontos még amit szintén tapasztaltam, hogy igy tuti nem tapad a tészta a zacsihoz. Sok sikert, és nem volt buta a kérdésed.

    VálaszTörlés