2010. március 2., kedd

Töltöttkáposzta újra

Igy jár az, aki hozzáfog hütőszekrényt rendezni, s örömében felsikít........ jéééééééé egy zacsi!!!!!! amire nincs semmi írva. Vajon mi lehet benne? Nem más, mint még a disznóvágás idejéről eltett jóadag kolbászhús. Na ha már megvagy, akkor irány a konyha, elő a cserépedény, bele a töltelék a káposztába, hozzávágva egy csomó húsos házi -enyhén füstölt- szalonna és máris kész, -a cserépedény miatt elég hosszú és lassú fővés mellett- egy isteni finom töltöttkáposzta.
Egyéb körülmények között sem szoktam nagyon nagy munkával készíteni.
A darált húshoz, sót, fehér borsot, zúzott fokhagymát, őrölt piros füszerpaprikát, köménymagot és rizst adok.
Kevés apró savanyú káposztát szoktam hozzá adni, viszont a káposzta leveleket édeskáposztából készítem.
A káposzta fej torzsáját kivágom. Egy fazékba vizet melegítek, sót teszek bele, s amikor már majdnem forr a torzsájától megfosztott káposztát belerakom. Fedőt rá!!! Hagyom, hogy szépen megpuhuljon a külső levélzet, amit leszedek, s amikor már egyharmadát leszedtem (5-6 levelet), akkor az egész fejet a főző vízben hagyom, majd rövid idő mulva lekapcsolom alatta a lángot és a vízben hagyom megpuhulni. Amikor megpuhult, kiszedem, s egyenként a levelek kemény részét késsel levágom, és töltöm bele a husikat.
Az edény aljára egy sor savanyú káposztát -és a levelekből visszamaradt részt apróra vágva- rakok, majd sorban a töltelékek, amiket megszórok apróra vágott husos -enyhén füstölt- szalonnával. Egy evőkanál lisztet és egy kávéskanál piros füszerpaprikát hintek rá, és beteritem ujra apróra vágott savanyú káposztával. Ezt mindaddig folytatom, amig töltelékek vannak. A legtetejére apró káposzta és szalonna darabok kerülnek. Annyi vizet öntök rá, hogy kb félig legyen a fazékban. Ráteszem a cseréptetőt és szép lassu tüz mellett magára hagyom. Általában késő délután szoktam feltenni, s 2-3 óra jó lassu főzés mellett készül el.
Amit természetesen frissen, s jó csomó tejföllel a tetején fogyasztottunk el, s még egy jó pár töltelék arra vár, hogy gazdára, éhes gyomorra találjon.

5 megjegyzés:

  1. Viki itt csurog a nyálam és nagyokat nyelek!

    VálaszTörlés
  2. Mary! ne fogd vissza magad, ragadd meg a köcsögöt és vigyed, ha látnád még mennyi van benne:)))

    VálaszTörlés
  3. De klassz ez a cserép edény. Fent főzön lángon? Vagy sütőben? Guszta a káposzta is. Nem készítettem még édeskáposztából.

    VálaszTörlés
  4. Thrini! Ez a cserépedény lassan öregebb mint én:)) - na jó azért nem annyira. Amikor megvásároltam a 2 cserépfazekat akkor még a tüzhelyem felső része gázos volt, akkor tettem a gázrózsára egy öntöttvas elosztót. Most viszont már vagy 5 éve kerámialapos a főzőm, s erre simán ráteszem. Sütőben is szoktam használni.

    VálaszTörlés