2011. január 14., péntek

Tartozásom egy kenyér, a kovász és az edény


Hozom az egyszer megigért tartozásom. Kérdeztétek, hogy a liszt és a szereteten kivül mi van még ebben a kenyérben, hogy ilyen szép. Hát bevallom nem sok minden. Egyszer már írtam erről a kenyérről, mert akkor éppen az volt a kérdés, hogy a gépi dagasztás után milyen az állaga a tésztának. Nem irom le ujra az egész hozzávalókat és a kenyér összetételét megtaláljátok ITT


Elkövettem azt a hibát, hogy most a magam kényelmét néztem és a könnyebben megfogható kisebbik jénaiba sütöttem a kenyeret, de nem volt jó döntés, mert nem fért el benne. Viaskodtunk egymással, mire kijött a kenyér a jénaiból.


Itt látszik is, hogy milyen óriási a kenyér a jénaihoz képest, tehát igaz az, hogy a nagyobbik edényt kellett volna elővennem.



Ez a kovász valóban még tavaly, azaz: 2010. július 27-én készült el közel egy hét alatt. Kicsit macerásnak tünik. Én is cssak nagy sokára fogtam hozzá, de tényleg csak tünik macerásnak, elkésziteni annál egyszerübb, s a kenyér íze, állaga igazán meghálálja ezt az élesztő nélküli kovászt.


Először egy lassú érlelésű természetes kovászt készítettem.   5 dkg lisztet 5 dkg langyos vízzel egy dobozban elkevertem, letakartam és a konyhában jó meleg helyen hagytam. Másnap újra tettem hozzá 5 dkg lisztet és 0,5 dl vizet. Harmadik és negyedik nap ugyanigy jártam el. Ezt követően 3 napon keresztül két evőkanál lisztet és két evőkanál vizet kevertem hozzá. A hetedik napra megfelelő mennyiségű és nagyon jó minőségü kovász kaptam.
Utána már csak etetgetni kell minden sütés alkalmával. A lisztmennyiséghez hozzáadom a kovász 99 %-át, 60 dkg liszt mennyiséghez kb 25-30 dkg kovász simán mehet. A dobozban marad kb 1 evőkanálnyi régi kovász, ehhez adok 1,5 dl langyos vizet, 15 dkg lisztet (izlésem és kedvem szerint: fehér, vagy graham, vagy ki milyet szeretne). Elkeverem egy kanállal és pár óra hosszáig kinnhagyom a melegen, majd megy be a hütőszekrénybe a következő sütésig. Sütés előtt szintén 5-6 órával előbb kiveszem a hütőből. Pl ha reggel sütök, akkor már este kiveszem a kovászt, vagy ha késő délután sütök, akkor elég reggel is kivenni.


A két jénai, amelyikben sütöttem ezeket a kenyereket. Ezt a legutóbbit a jobboldali kisebbik edényben sütöttem, de sajnos nem nagyon fért el benne. Szabályos erőszakot kellett elkövetni ahhoz, hogy kijöjjön az edényből a kenyér. Igy aztán meg kell adni annak a 60 dekányi lisztnek és a hozzáadott 20-25 dkg kovásznak azt a tiszteletet, hogy a legnagyobb edénybe rakjuk a tésztát. Itt ugyanis van helye terjeszkedni.

2 megjegyzés:

  1. Gyönyörű kenyér :-) Gyönyörű!

    Este én is így jártam! Úgy kellett kirángatni a kenyeret a jénaiból, hozzátapadt a tetejéhez, akkorára nőtt! Szerencsére nem esett túl nagy baja, a tetején lett egy kis szakadás :-)

    VálaszTörlés
  2. Chef Viki ! Többet én sem próbálkozom a kicsivel, mert majdnem leégett a kezem kesztyün keresztül, mire kivarázsoltam.

    VálaszTörlés