2012. április 22., vasárnap

Medvehagymás sajtos kockák

 Még mindíg a medvehagymáról. Ezt még akkor sütöttem, amikor megkaptam postán azt az írdatlan mennyiségű medvehagyma csomagot. Gondoltam lesütök egy pár napra valót :))) -- mert igencsak el leszek foglalva a medvehagyma feldolgozásával, tartósításával. Na azért nem volt ilyen veszélyes a helyzet, mert szépen beosztottam az időmet és főleg az erőmet.

Ez az a tészta, amelyet soha semmilyen recepttel nem cserélnék le. Évtizedek óta ebből sütöm a sajtos pogácsát, rudat, majd a legvégén alakult ki a kocka, mert itt nincs fölöslegesen lemaradt szél. Tulajdonképpen teljesen mindegy, hogy kerek, vagy hosszú, vagy éppen szögletes, az íze a lényeg, s ezen soha sem változtatnék.

Hozzávalók :

1 kg sima BL 55-ös liszt
50 dkg margarin
4 dkg élesztő (LINCO)
1 evőkanál só
3 tojás sárgája
20 dkg reszelt (trappista) sajt a tésztába
2 dl tej - amiben mokkás kanál cukorral a 4 dkg élesztőt fel kell futtatni)
1 doboz 360 gr-os tejföl
10 dkg reszelt sajt a kockák tetejére.
20 levél medvehagyma, nagyon apróra összedarabolva
Az élesztőt langyos (kézmeleg)  tejben, egy csipet cukorral  felfuttatjuk. Amíg felfut, addig a liszthez hozzáadjuk a sót és a margarinnal teljesen elmorzsoljuk. Mélyedést készítünk a közepébe, beleöntjük a felfuttatott élesztőt, a 3 tojás sárgáját, a tejfölt, a reszelt sajtot. Még a tálban elkezdjük összedolgozni, de ha már nem férünk el benne, akkor nyujtódeszkára boritjuk és ott gyurjuk tovább, mindaddig, amíg ilyen szép sima lesz, mint fönn a képen látható.
Egy gombócot formálunk belőle, letakarjuk, s a deszkán hagyjuk pihenni 20 percet.


20 perc letelte után kinyujtjuk a tésztát és a teljesen apróra vágott medvehagyma felét rákenjük egyenletesen.

Elkezdjük hajtogatni a tésztát. Először a velem szemben lévő rész egy harmad részét hajtom a tészta közepéig,
majd a hozzám közelebb eső részét ráhajtjuk a tészta másik felére.
Utána a bal kezem felőli rész egy harmad részét jobbra ráfordítjuk


Ezután ujra jobbra - tovább hajtjuk a tésztát az utolsó harmadra. Ezt a folyamatot kétszer megismételjük. Két hajtogatás között 10 perc pihentetésre van szüksége a tésztának.  Ekkor már nem szükséges letakarni.

Tehát: először egy óriás gombóccá gyurjuk a tésztát és pihen 20 percet letakarva, majd nyujtás-kenés a medvehagyma felével - hajtogatás - pihen 10 percet !

Másodszori nyújtás - kenés a medvehagyma második felével - összehajtogatás és újra pihen 10 percet -

Harmadszor - nyújtás - kenés tojásfehérjével, szórás sajttal és kockára vágás. A sütő ekkor már melegszik, s kb 5-10 perc múlva maximumra felmelegített sütőben - de a hőfokot 180 fokra visszavéve - betesszük az első tepsit.

A pirossal kiemelést csak azért csináltam, mert lehet, hogy nem volt elég érthető a sok nyujtás-hajtogatás-pihentetés :))))
Amikor túl vagyunk az utolsó hajtogatáson, medvehagymás megkenésen, ujra kinyújtjuk a tésztát, megkenjük a három tojás fehérjével, s megszórjuk a félre tett 10 dkg  reszeltsajttal,  és egy éles késsel megpróbáljuk egyenletes kockára vágni. Sütőfóliával béleljük a tepsit és rárakjuk a kockákat.


Maximumra állitjuk a sütőt és kb 20 perc alatt felforrósítjuk. Betesszük az első tepsit, de a hőfokot levesszük 180 fokra. Az első tepsi sülésének 20 perc kell, a másodiknak már csak 18, s a harmadiknak már mindösszesen 17 perc szükséges ahhoz, hogy ilyen szép színűre süljenek.  (Vigyázat !!!!!! az én sütőm villany --- ezért mindenki ahogyan ismeri a sütőjét, úgy állíitja be)
Ebből a tészta mennyiségből 126 db kocka készült el.

Szinte hamarabb elkészül az egész, mint ahogy ezt a posztot megírtam :) Csak olyan kis bonyolultnak tünik :)
Nagyon jól fagyasztható. Ha gyorsan akarjuk fogyasztani, akkor tasakostul a mikróba 20 másodpercre betesszük, de ha ráérünk vele, akkor ahogy kivettük a fagyasztóból, a konyhapulton hagyjuk felengedni. Mind a két féle variációval ugyan olyan, mintha akkor sült volna ki.
Amikor már a kockák teljesen kihűltek, jól záródó tasakba -20 db-ot rakva egycsomagba- beleraktam, a levegőt kinyomtam belőle, lezártam a tasak száját és irány a fagyasztó szekrény. Bizony nagyon sokszor egy egyszerű leves mellé második fogásnak is nagyon be lehet vállalni. Általában nálunk a férjem az esti joghurtjához fogyaszt belőle, így megoldja a vacsoráját.

28 megjegyzés:

  1. Fantasztikusan néznek ki. Ízre is biztosan fennségesek. Ezt ki kell próbálnom. Recept mentve. Köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. Nea ! Nagyon megéri. Meg fogod szeretni ! - Köszönöm.

    VálaszTörlés
  3. Viki, holnap megsütném. De jól látom a képen, hogy az apróra vágott medvehagyma talán olvasztott vajjal van összekeverve, hogy jobban tapadjon a tésztához, vagy csak csalóka a kép? Illetve jól értem-e, hogy a 2. és 3. hajtogatásnál a megmaradt medvehagyma 1/4-1/4-ed részével kell még megkenni a tésztát és úgy hajtogatni?

    VálaszTörlés
  4. Nea ! Nem ! Nem !

    Az összes medvehagymát nagyon apróra összevágom és megfelezem.

    Amikor először kinyujtom az egyik felét rászórom és kis kezemmel elsimitom. SEMMI VAJ, vagy egyéb. A tésztán úgy kenődik, ahogy az illik.
    Utána összehajtogatom a tésztát és pihentetem 10 percig.
    UJRANYUJTOM -- megkenem a másik rész medvehagymával és ujra összehajtogatom.
    Pihen ujra 10 percet. Kinyujtom, megkenem tojásfehérjével, megszórom reszeltsajttal és már vágom is kockára,
    Sütőfóliával bélelt tepsire rakom, ahogy a képen is látszik. Itt a tepsin még kb 5-10 percet pihenhet, amig a sütő bemelegszik.

    Tehát összesen kétszer kenem medvehagymával és csak kézzel rásimitom.

    Ha valami még nem tiszta kérdezz, de átolvasom már én is, hogy ilyen bénán irtam volna le ?
    Elképzelhető, mert FRONT van :))))

    VálaszTörlés
  5. Nea ! Javítottam a szövegben és pirossal kiemeltem a hajtogatás-pihentetés lényegét, idejét :)
    Ez olyan bonyolultnak tünik, de sokkal hamarabb kész van. A 10 perces pihentetések között előkészítem a tepsiket, meg közben elpakolok, s máris azon veszemm észre magam, hogy el is készültem.

    VálaszTörlés
  6. Viki, köszönöm a részletes leírást, így már minden érthető. Bocs az értetlenkedésemért, de nálam is jönnek-mennek a frontok. Már alig várom, hogy elkészítsem, aztán jövök a poszttal. Köszi mégegyszer!

    VálaszTörlés
  7. Imádom!! Vagyis imádnám, de sajnos nem tudom leemelni a monitorról.:))) Még van medvehagymám, és azon agyaltam mi legyen a következő finomság amit elkészítek. Már meg is van, holnap kockázok egy adagot!!Nagyon guszták itt az első képen, na most jó nagyokat nyelek, korog a gyomrom, húzok is innen gyorsan.:))

    VálaszTörlés
  8. Nea ! Semmi gond, Értem én, értem én :))) nálunk is jönnek mennek óránként.

    VálaszTörlés
  9. Gizuskám ! nem akartam én Neked rosszat. Vegyél nyugodtan, de mit érsz vele.
    Érdemes elkészíteni. Mi (sajnos) ma este azt vacsiztunk, de lehet, holnap délig nem eszünk, úgy eteti magát :)

    VálaszTörlés
  10. Szeretem, mert olyan szájbarágósan leírtad. Most már én is bátor leszek elkészíteni, eddig mindig halogattam, féltem hogy kudarcot vallok. Köszönöm drága Viki egy tündér vagy!!!! Puszi!

    VálaszTörlés
  11. Drága Juci ! Hát Te olyan ügyesen csinálsz mindent a konyhában. Nem is gondoltam, hogy ilyen jót teszek vele, ha tényleg "szájbarágósan" leírom, fotózonm. Egyébként nagyon egyszerű az egész menet. Sok sikert hozzá !

    VálaszTörlés
  12. Valami fantasztikus, ahogy kinéz ez a pogácsa! Viki, köszi a receptet, én is el fogom készíteni. Nagyon megkedveltem a medvehagymát, a pogácsát pedig élből szeretem:))

    VálaszTörlés
  13. Hát ez bizony tuti recept , mióta kipróbáltam én sem készítettem máshogy a sajtosat . Tényleg , milyen jó ötlet ! Miért pont ebbe ne dobnánk egy kis medvehagymát ?

    VálaszTörlés
  14. nagyon jól néz ki, tuti ki fogom próbálni!!! :)
    nincs véletlenül olyan szalakális rúd recepted, aminek a tésztájába szintén kell sajt és perecet is lehet belőle csinálni? anyukám sütött régen mindig olyat, nagyon szeretnék én is sütni, mert imádom, viszont már nincs, akitől megkérdezhetném, hogyan kell...

    VálaszTörlés
  15. Róza Kedves ! Ajánlom nagyon, mert ezt csak elkészíteni könnyű, elfogyasztani még könnyebb :))

    VálaszTörlés
  16. paariza Bellusom !- Biza, biza. Én sem cserélném fel semmi féle bonyolult receptekkel. Három napig sütöttem. Tele van egy fiók a fagyasztóban vele. Lacusom, meg naponta előszedegy zacsival. Most azon kell gondolkodnom, hogy egyik nap ujra hozzá kell fogni. Még van egy kis friss medvehagymám a hűtőben, aztán már csak a fagyasztottból jöhetnek a kedvenc kaják.

    VálaszTörlés
  17. Ágikám ! Köszönöm szépen. Ajánlom Neked is kipróbálásra. Nekem nincs szalalkális sajtos receptem, de ha gondolod utána kutatok valahol :))
    Bevallom én nem vagyok szalalkáli barát. Kicsit piszkálja a gyomrom.

    VálaszTörlés
  18. Viki! Köszönöm szépen a receptet, első osztályú!!!! Most lettem vele készen és nagyon finom!!!

    Ági! én is nagyon szerettem azt a perecet, bár én már poginak csináltam meg mindig. Elég régen csináltam de ha jól emlékszem a receptje a következő:
    50 dkg liszt,
    1 szalakáli,
    2 tejföl
    25 dkg rama margarin,
    kb. 20-25 dkg reszelt sajt a tésztába, ki mennyire szereti. A teteje a szokásos tojással megkenni és sajtot szórni rá.
    Üdv Ilona

    VálaszTörlés
  19. Ilona! Nagyon szépen köszönöm a visszajelzést. Ugye, hogy milyen finom ? Örülök, hogy meg vagy vele elégedve.

    Köszönöm, hogy Áginak is segítséget nyújtottál.

    VálaszTörlés
  20. Szia! A blogodat valakitől kaptam, de örülök neki, mert én a medvehagymát már sok mindenbe belerakom, csak pogit még nem gyártottam. Kicsit magamról: én is sütök-főzök, de nem gasztroblogozok, mások jobban csinálják, én meg is őrülnék, ha főzés közben még fotózni is kellene. Az én blogom más természetű, ha van kedved, olvasgasd, ha tetszik, iratkozz fel - én most itt nem tudom, miért nem tudok feliratkozni, de már eltettelek a Könyvjelzők közé, hogy mindig megtaláljalak. További jó sütést-főzést! Isabel

    VálaszTörlés
  21. Isabell, köszönöm, hogy itt jártál. Megnézlek.

    VálaszTörlés
  22. Szia Viki.én pont ma csinàltam:)Isteni finom:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Brigi ! Biztos vagyok benne, hogy nektek is ízlett :)

      Törlés
  23. Szia, én most találtam a blogodra és ezt a kockát holnap mindenképp meg szeretném csinálni :) gyönyörűek. Annyi lenne a kérdésem, hogy az utolsó nyújtásnál mekkorára kell kb nyújtani? Hajlamos vagyok lapos pogácsákat alkotni :) bár gondolom a sok hajtás miatt szépen megemelkedik :))

    VálaszTörlés
  24. Köszönöm, nagyon finom lett!

    VálaszTörlés
  25. Kedves Viki! Én most kaptam a blogodat a pogácsa recept miatt, mert nem vagyok valami jó formában és olyan pogácsa receptre lenne szükségem amit előre el lehet készíteni, a magam lassabb tempójában és le lehet fagyasztani! Ha szükség van rá csak ki kell olvasztani!Én azt hiszem megtaláltam! Csak egy a bökkenő, a medvehagyma! Nem bírja a gyomrom és irtózatosan megfájdul tőle! Szentírás, hogy bele kell rakni! Kérlek nyugtass meg, hogy csak sajttal is ilyen szuper lesz! Válaszodat előre is köszönöm! Üdvözöllek:Zsuzsa

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsuzsa! Nyugodt szívvel hagyd ki a medvehagymát. Ez neem egy alap pogácsa receptem, de ki kellett próbálni medvehagymával is.
      S ha nem szeretnéd ilyen sokszor hatogatni, akkor ajánlanám neked a Fornetti pogácsát elkészíteni. Uj technika a hajtogatáshoz (egyserűbb, és embertkimélő)
      Beirod a keresőbe, hogy Forntti pogácsa és már meg is talátad. A fagyasztáshoz még: Amikor kisült, kihült, akkor rakom akár dobozba (óriási fagyis dobozba, vagy frissentartó dobozba, és úgy rakom fagyasztóba. Mi nagyon rászoktunk, hogy ez a finom pgácsa a vacsoránk. 4-5 db tökéletesen elég még egy nagyobb étkü gyomornak is. Ha a Fornetti pogácsát választod, akkor látod a fázisfotókon, hogy én kinyujtáskor megkentem puha margarinnal + szórtam rá reselt sajtot. A sajt tiszta véletlen vol, amolyan megszokás. Viszont nem rontotta el :) Nagyon örülök, hogy ellátogattál szerény kis blogomra. Kívánok neked sok sikert és nagyon jó egészséget!

      Törlés
    2. Javitok. "Ez NEKEM egy alap pogácsa receptem"...... sajnos a telefon néha alakít :)

      Törlés