2015. február 2., hétfő

Süllő, ahogy én készítettem

Hal imádó vagyok, de ez nem véletlen, hiszen a halak jegyében születtem. Na de azért nem minden hal az, amelyik csak úgy beúszhat a konyhánkba. A ponty, a keszeg paprikás lisztben megforgatva, olajban, jó ropogósra kisütve jöhet, na és a nagy kedvenc ugyanezzel a sütési technikával a HEKK, csupa nagybetűvel. Az afrikai fekete harcsát sem vetem meg, de most véletlen? - vagy csak a sors hozta így? "beúszott" egy süllő! Elképzelni nem tudtam milyen lehet, mert eddig még nem volt szerencsém megkóstolni.
A végén elmondom milyen volt :-) Nem mértem le, de ez egy hatalmas hal volt! Először fogalmam nem volt hogy fogjak hozzá, mi készüljön belőle? Talán lefagyasztom? - és majd egyszer!! Nem! - nem! Ennek most van itt az ideje...... és ez így volt jó!
 Miután a halat tisztítva kaptam, nagyon sok munkám nem volt vele. Csak azt kellett kitalálni, hogy mi és hogyan legyen belőle. Először elkezdtem szeletekre vágni. Aztán a negyedik szeletnél meggondoltam magam, hogy mégse!!! - milyen jól tettem! Na de hogy "ragasszam" vissza a levágott négy szeletet? Erre való a jó hosszú hústű és máris kezdődhez a visszaállító műtét! Gyönyörűen megoldódott a helyzet!
 Ugye, hogy nem is látszik rajta, hogy az első négy szelet különálló? :-)
 
Odáig megvoltam vele, hogy kikészítettem a  megtisztított fokhagymát, apróra vágtam  a császászalonna egy részét, de azért hagytam a császárszalonnából jó nagy szeleteket is, amelyikkel alábéleltem a halat.
 
De akkor hogyan is készítettem? - így:
 
Kellett hozzá:
1 jó nagy db süllő egészben, megtisztítva. Nem beírdalva, csak jó 2 cm-es távolságban bevagdosva.(az irdalás fölösleges, mert nincsenek apró ipszilon szálkái)
1 jó nagy fej fokhagyma megtisztítva, a gerezdek kétfelé vágva
só,
2 kávéskanál citrombors
fél friss citrom felkarikázva
az apróra vágott császárszalonnák mellé még jó pár szelet egészben (bevagdosott)  is kell, hogy a hal alá és mellé tegyük sülés közben.
 
A körethez jó nagy fej zeller fele hasábbá vágva és sütőben megsütve
 
A mártáshoz:
 
2 dl habtejszín (30 %-os)
1 kisebb fej vöröshagyma
2 dkg oliva olaj
fél citrom leve
2 teáskanál mustár
cukor (ízlés szerint)
 
Elkészítés:
A halat bevagdossuk mind két oldalán és jól besózzuk. A bevagdosott részeket megtömködjük apróra vágott császárszalonnával és félbe vágott fokhagyma girizdekkel.
 
Egy tepsit teflon fóliával kibélelünk és az alját kirakjuk pár helyen császárszalonna szeletekkel, és erre ültetjük rá a megtüzdelt halat.
Ha van rá időnk, akkor hagyhatjuk minél tovább a tepsiben befűszerezve a halat, hogy a sót a belső rész is átvegye.
Amíg a hal a fűszerekkel pihen, addig elkészítjük a mártást.
 
Az én mártásomat "Bözsi a Rabszolganő" (becsületes nevén: Lux Gourmet Chef  készítette.
 
Először az olajat beleöntöttem és felmelegítettem: 1 perc/100 fok/3 sebesség
A négybe vágott hagymát hozzáadtam: 4 p/100 fok/3 sebesség
Beledobtam még 2 gerezd fokhagymát : 1 p/100 fok/3 sebesség
Hozzáadtam 3 teáskanál dioni mustárt és 1 dl 30 %-os habtejszint:
2 perc/100 fok/3 sebesség
csipet sót közben beletettem.
Ráraktam a tetőnyílást (mérőpoharat) és 2 x 5 mp turbófokozat, és a mártás el is készült.
 
Egy fél zellert megtisztítottam, hasábra vágtam és teflon sütőfóliával bélelt tepsire tettem. Tetejét megspricceltem tökmag olajjal.
 
Mire a mártás és a zeller elkészült, addig a hal is pihent a fűszerekkel.
 
A sütőt 180 fokra előmelegítettem. Légkeverésen először 30 percig, ekkor levettem az alufóliát a halról,  majd még 150 fokon 10 percig sült az alsó rácson a zeller, a következő rácson pedig a hal a tepsiben.
 
 
S íme, tálalva az akár karácsonyi menűnek is megfelelő süllő császárszalonnával, fokhagymás apró császárszalonnal darabokkal spékelve, ropogósra sült hasáb zellerrel.
 
Bátran ki merem jelenteni, hogy az eddig kikiáltott elsőrendű hal a Hekk a nyomában sem léphet, de azért róla sem feledkezünk el, csak nagyon nehéz hozzájutni.
Fantasztikus nagyot ettünk és azt hiszem jócskán túlméreteztem 2 főnek ezt az adagot, de amilyen halevő én vagyok, lehet hogy a vacsorám is ez lesz :) s talán még a holnapi ebédem is, de akkor sem fogok ráunni :-)

2 megjegyzés:

  1. nagyon jol néz ki:) hol szerezted?én kapor mártással szeretem :D

    VálaszTörlés
  2. Szia Mariskám! Csere-beréltem. Kaptam süllőt, adtam helyette mást. Sajnos elég nehéz hozzájutni. Soha sem ettem még süllőt, de ezek után rá kell hajtani. Nagyon finom volt. Én a kapor mártást csakis sült szalonnával szeretem. Ezt tegnap csak úgy kitaláltam. Kútfőből, de nagyon finom. És hát Bözsi pillanatok alatt elkészítette. :)

    VálaszTörlés